Fietsen naar China 2008

In het Olympisch jaar 2008 - van Olympia (Griekenland)
naar Beijing (China) - 12.000 kilometer - 171 dagen - 20/2 - 8/8

Reisverslag en foto's

Hieronder korte stukjes en enkele foto's . Alle foto's worden op Picasa geplaatst, zie hiernaast de link "Mark" voor alle foto's en klik hier voor de meest recente foto's.

Publicatie AGU in najaarsfolder         12-10-'08
Ronald Groot van AGU stuurde mij afgelopen week een email met daarin een geweldige afdruk van de pagina van hun najaarsfolder waar wereldfietsers op staan die AGU heeft gesponsord. Ook ik sta er tussen met mijn 12.000 kilometer fietsreis. Geweldig toch! Klik hier voor de publicatie.

Een warm onthaal op vliegveld en in sporthal         21-08-'08
15 mensen stonden mij op te wachten op het vliegveld van Dusseldorf, wat een feest! Met z'n allen even wat drinken en toen afscheid nemen van mijn fietsmaatje Carlotta, zij vloog diezelfde dag door naar Milaan. Met alle aanwezigen (zie foto + Patrick en Maureen) gingen we nog even lekker eten in Katwoude. Warm welkom op vliegveld Zondag 24 augustus had mijn broer Alex met uiteraard ondersteuning van o.a. Anne, Esther en mijn ouders in de door Joop en Trijnie Koorn beschikbare sporthalkantine een knalfeest georganiseerd. Deze middag werd een bijzonder weerzien met familie, vrienden en bekenden. Je zou meest direct de volgende reis plannen om wederom zo welkom geheten te worden. Super bedankt allemaal en we spreken elkaar snel weer! Mark van Essen Welkom thuis feest Niedorphal

We hebben het gehaald          20-08-'08
Iets meer dan 12.000 kilometer heb ik afgelegd per fiets. De droom die ik had om ooit per fiets een keer naar China te gaan is uitgekomen. Het is een groot avontuur geweest met maar weinig tegenslagen en te veel moois om hier op deze pagina kwijt te kunnen. Vooral de hartelijkheid van alle mensen die we onderweg tegenkwamen heeft een grote indruk op mij gemaakt. De reis was fantastisch en zeker voor herhaling vatbaar. De afsluiting in Bejiing met zijn Olympische spelen en het Holland Heineken Huis maakte de reis compleet. Ik heb gefietst, gelopen, afgezien, gelachen, gehuild, gevloekt, gezongen, maar vooral genoten! Ik wil bij deze familie, vrienden en bekenden bedanken voor de steun tijdens de reis en ik kan niet wachten jullie allemaal weer te zien. Tot gauw in Nederland! Tiananmen plein

Laatste 10 dagen zijn ingegaan          29-07-'08
Mensen die ons de weg wijzen en het liefst helemaal naar de plek van bestemming brengen is geen uitzondering meer. Gisteren werden we nog door een tiener naar een hotel gebracht en de volgende ochtend was ze er alweer om ons de stad uit te begeleiden. Wel handig in de mega grote steden waar we het laatste stuk achter elkaar doorheen moeten. We zien zwart iedere avond van de vervuiling. We raken af en toe geïrriteerd als ze ons de weg een keer niet kunnen vertellen, vooral als het zo rond de klok van 20:00 uur donker begint te worden. De 100 kilometer van halverwege de reis lijken nu wel 200 kilometer te duren. Positief zijn alle Chinese fietsers die we onderweg tegen komen. Veel jonge jongens op de fiets onderweg naar Beijing. Ook komen we hele families tegen. Zie je wel, zo ver is het niet meer...... De laatste 10 dagen, meer en meer fietsers onderweg naar Beijing

Rustdagen in Xi'an          20-07-'08
Twee welverdiende rustdagen in Xi'an, de voormalige hoofdstad van China, zitten er al weer bijna op. We komen de stad binnen via de snelweg, dit is de makkelijkste manier om snel het centrum te bereiken. Het is een mega grote stad. We moeten meerdere keren de weg vragen en krijgen bruikbare tips. De meest bruikbare was het volgen van busnummer 611. In de binnenstad is het nog steeds zoeken geblazen naar het hotel. Ik vraag meestal de weg aan jongenlui, die spreken namelijk redelijk goed Engels. Uiteindelijk brengt een man, die ons om hulp hoort vragen, ons op zijn fiets helemaal naar het Ludao Youth Hostel. Op naar het centrum van Xi'an, wie wijst ons de weg Carlotta moet met haar fiets naar de fietsenmaker en we proberen dit in McDonalds aan jongenlui te vragen. Twee jonge jongens helpen ons en willen de volgende dag wel onze gidsen zijn. De fiets van Carlotta is gemaakt en ik laat mijn tandwielen achter en mijn ketting vervangen, ik hoef hiervoor vervolgens niks te betalen. Wat is China toch een super land! We bezoeken met onze twee jonge gidsen samen met Nijole, Danai, Daumantas, Monika, Carlotta en ik de stad. Het is een enerverende dag met een bezoek aan de "grote wilde gans pagoda en bijbehorende tempel, de grootste watervallen van Azie voor de pagoda, KFC voor een hamburger, oude winkelstraten en de prachtige grote moskee midden in het centrum van de stad. Grote wilde gans pagoda Gisteren liepen we door de moslim buurt en aten daar, vandaag gaan we met 1 van de vele kleine taxi's dwars door de mensenmassa heen. Wat een risico wordt er door de bestuurders van deze taxi's genomen. Niemand raakt gelukkig gewond door onze taxi. Aan het einde van de avond trakteren we onszelf op een Chineese massage. Kortom wederom geweldig genoten. Xi'an met zijn grote drumtoren

China wordt met de dag indrukwekkender         14-07-'08
We zijn vandaag met 7 mensen van de groep naar de tempels van Kongtong Shan geweest nabij de stad Pingliang. Een indrukwekkende site met vele tempels boven in de bergen. We namen een taxibusje heen en stapte vervolgens - op onze rustdag vandaar - in de kabelbaan omhoog de bergen in. Op die manier waren we snel boven en kon het genieten beginnen. Een fantastische sfeer en hele aparte monniken kwamen we tegen. De meest interessante was een vrouw die achter haar oor een soort brandend stikkie droeg. Kijk maar snel naar het overzicht met de foto's Kongtong Shan nabij Pingliang Eerder die week werden we getrakteerd op de meest mooie landbouw in terrasvorm. Helaas moesten we wel flink klimmen om de drie passen over te komen, maar het uitzicht zoals hieronder op de foto maakt veel goed! Terrassen met landbouw, helaas nog geen rijst

Iedereen is blij                            5-07-'08
Wat een aardige mensen hier in China. Van de een krijg je een cake en van de ander een biertje aangeboden. Het biertje bij het benzinestation smaakte goed. 4 juli was de laatste dag dat JanWillem met ons meefietste, dus daar moet op gedronken worden. We fietsen die dag twee etappes in 1 dag. We hebben om 19:00 uur maarliefst 187 kilometer op de teller staan. Laatste dag samen met JanWillem Het is zeer gebruikelijk om met het V-teken op de foto te gaan. En om nog even te laten zien dat echt iedereen blij is hier in China, deze foto Iedereen is blij Het bezoek op 3 juli aan de taoistische tempel in Zhangye maakte op mij veel indruk. De sfeer die daar hing en de manier waarop we werden ontvangen is bijna niet te beschrijven. Mannen maakte muziek in de ene tempel, vrouwen zongen in een andere tempel. Een stokoude monnik werd erbij gehaald en hij gaf ons het geofferde fruit. Dit fruit lag voor de voeten van een van de buddha's. Uiteraard zegende de monnik dit fruit voor ons. Deze dag zal ik niet gauw vergeten. Taoistische tempel in Zhangye

De dagen vliegen voorbij                           1-07-'08
En dan is het alweer 1 juli 2008. Nog iets meer dan een maand fietsen en we bereiken op 8 augustus met de groep Beijing. We rijden op dit moment door de Hexi corridor, een valei waar het landschap alweer een stuk groener begint te worden. De Taklamakan woestijn laten we achter ons. Het enige nadeel van het komende stuk wat we gaan fietsen is de verstedelijking, kamperen zal steeds moeilijker worden. We slapen waarschijnlijker vaker in hotels. Erg vind ik dat uiteraard niet. Je kan hier in China al een onderkomen vinden voor 1 euro. Op die manier sliepen we gisteren. De dag ervoor hadden we nog in een 5 sterren hotel geslapen voor 16 euro per persoon. We (Carlotta en ik) hadden JanWillem gezelschap gehouden bij het verkrijgen van zijn verlenging van het visa. De verlenging lukte, dus vierden wij dit met een goed - zeg maar gerust een super de super hotel - en de nodige biertjes. Die dag erna moesten we de groep weer inhalen en fietsen we tot zonsondergang. Fietsen tot de zon onder gaat

De Chinese muur is bereikt                           29-06-'08
We bezoeken vandaag het fort van de Jiayuguan pas. De Chinese muur loopt ten oosten en ten westen van het fort verder. Een magnifieke site. Een van de mooiste sites van onze route tot nu toe. Erg indrukwekkend om over de muur te lopen, vooral het gedeelte wat over de bergen heen slingert. De Chinese muur

Eten in China                                 21-06-'08
We eten hier in China gevarieerd en proberen ons met de stokjes te redden. Deze avond hadden we kip besteld. Nog even twijfels of we wel een hele kip oplusten, maar uiteindelijk toch maar laten komen die hele kip. Dat heel betekent dat ook poten en zelfs de kop worden geserveerd liet ons even schrikken.

Volgend beeldmateriaal is niet geschikt voor jeugdige kijkers ;-) Hele kip

China - Vervolg Taklamakan woestijn                   19-06-'08
Sinds zondag 15 juni fiets ik wederom samen met JanWillem. Met hem had ik ook al een week samen gefietst in Georgie. Gaaf om weer even Nederlands te praten onderweg op de fiets. De woestijn maakt het fietsen zwaar, niet alleen de temperatuur maar zeker ook de wind is ons niet gunstig gestemd. We hebben de afgelopen dagen alleen maar tegenwind gehad, sterker nog storm tegen! Zo nu en dan moesten we wel een vrachtwagen zien vast te houden om tegen de wind in te kunnen komen. Door ons handige fietsen zijn we nu een dag voor op de rest van de groep. We overnachten vandaag in Hami een hele grote plaats die bekend staat voor de teelt van overheerlijke meloenen. Morgen maar even proeven. PS vlak nadat onderstaande foto is gemaakt (met dank aan JW) zette ik mijn snelheidsrecord op de fiets : met 72,4 echte kilometers per uur raasde ik naar beneden. China - Taklamakan woestijn

China - Turpan (1 na laagste plek op aarde)          14-06-'08
We zijn na een fantastische afdaling (alsof we aan het vliegen waren op de fiets) in Turpan aangekomen. Turpan ligt 155 meter onder zeeniveau. De 1 na laagste plek op aarde op de Dode Zee na. Het is hier dan ook heet. Te heet voor woorden. 52 graden is geen uitzondering. De fietscomputer die even in de zon had gestaan vertoonde naast de temperatuur van 62 graden ook de nodige hitte kuren. China - Turpan

China                                                                                                        26-05-'08
Op 26 mei om vijf voor twee zijn we in China aangekomen!!! We fietsen 3 dagen in China en hebben vervolgens een super verblijf in Kashgar. Eindelijk een echte rustdag in een super hotel, met Internet in de hal! Vervolgens fietsen we met z'n allen over de ten noorden gelegen "snelweg" nr 314 langs de Taklamakan woestijn. Links van de weg zie je bergen en rechts de woestijn. Zo nu en dan vormen zich wervelstormen en zie je het zand de lucht in geblazen worden. Helaas kom ik een paar dagen na Kashgar vol in een zandstorm terecht. Ik blijk ook nog eens de "camping" voorbij te zijn gefietst en stop op dat moment een kleine transporter om met fiets en al naar Aksu door te reizen. Ik voel me wel schuldig, 35 kilometer NIET gefietst! De zandstorm raast door en ook de volgende dag is de wind nog zeer sterk. De rest van de groep bereikt daardoor pas om 16:00 uur Aksu. Een soort extra rustdag dus voor mij. Als iedereen Aksu heeft bereikt wordt besloten om nog 50 kilometer te gaan fietsen. Die avond raakt de hele groep opgesplitst door wederom noodweer. De groepsleider Sigitas weet nog net het hotel te bereiken waar ook ik ondanks het noodweer op de groep aan het wachten ben. We slapen die avond met de 4 groepsleden in het hotel de rest heeft onderkomen in tankstations of bij mensen thuis weten te regelen

Kyrgyzstan                                                             21-05-'08        25-05-'08
Kyrgyzstan wordt gekenmerkt door 3 passen. Eerst klimmen we tot 2400m hoogte en daarna tot wel 3600m. We overnachten op 3200m bij mensen in huis en slapen met z'n 8-en op 1 kamer. De laatste pas is nog 3500m hoog, waar we ook overnachten in de tent. De temperatuur is 's nachts ongeveer rond het nulpunt (ongeveer zo koud als in Griekenland).

Uzbekistan                                                            06-05-'08        20-05-'08
De route voert ons via de makkelijkste weg door Tajikistan weer terug naar Uzbekistan. Maar bij de grens worden we tegengehouden en mogen we het land niet in, omdat de president van Kyrgyzstan het land bezoekt. We moeten drie dagen wachten. Dat duurt te lang dus fietsen we maar om...wat betekend dat we flink moeten klimmen. We krijgen een lift naar boven...aanhangen aan de vrachtwagen.

Uzbekistan                                                            03-05-'08        05-05-'08
Wat een vooruitgang ten opzichte van Turkmenistan. Na 2 uur zijn we de grenspost voorbij. Wel moeten onze fietstassen door de scanner, maar alle tassen in de bus worden met rust gelaten door de controle post. Alles voor de vorm. Weer een visa-stempel extra in mijn paspoort.

Alles nog steeds heel, alleen ik ben heel ziek geweest! Ik had iets verkeerds gegeten voor de eerste keer....gaat wel over hoor.

De eerste echte zijderoute stad Bukhara doet aan als een sprookjesstad, hopelijk zijn dit de voortekenen voor het verdere verloop over de kernkilometers van de zijderoute. Samarkand en Khiva staan zeer binnenkort als stops op het programma, waarbij we vanaf Samarkand met de trein Khiva bezoeken.

Het is nu 33 graden, een stuk koeler dan gisteren. Lange pauzes van 13:00 tot 17:00 uur en dan de laatste kilometers.

Turkmenistan                                                   16-04-'08        02-05-'08
Het avontuur is vanaf Turkmenbashi pas echt begonnen. We moesten 8 uur op de boot - met maar 1 te vieze wc voor woorden - voor de kust wachten, voordat we de haven binnen mochten.  We sliepen in het douanegebouw, omdat het verkrijgen van de persoonlijke visa's op basis van onze uitnodigingsbrief ook nog eens meer dan 7 uur duurde. Iedere keer wakker om je te melden voor een ander loket. Dan weer een stempel, dan weer betalen en dan de laatste controle. Uiteindelijk verhuisden we met onze slaapmat naar de Turkmeense kant van het gebouw en sliepen daar verder tot de volgende ochtend.

Voordat we de eerste kilometers begonnen heb ik nog even een duik genomen in de Kaspische zee tussen de scheepswrakken. Even later fietsten we door de woestijn, tussen de kamelen. De mapmeetings in de morgen zijn kort, er is tenslotte maar 1 weg en die volgen we tot de hoofdstad Ashgabat waar onze eerste rustdag weer is gepland. We kamperen in de woestijn, bij een bedevaartsoord en uiteindelijk in het huis van de zoon van de ambassadeur van Polen in Ashgabat. De hoofdstad is een futuristische van marmer opgetrokken stad. Die dag ervoor nog twee mega moskee's bezocht, zonder enige bezoeker overigens. Met de Nederlandse consul, die al goed voorzien was van oranje versiersels voor Koninginnedag, 's avonds uit eten op kosten van de Nederlandse staat.

Na Ashgabat weer terug de woestijn in met af en toe wat groen i.v.m. met het Garagum kanaal. Zo maken we in de 17 dagen Turkmenistan zo'n 1200 kilometer met wederom veel kilometers politiebegeleiding. Het tegemoetkomend verkeer moet stilstaan in de kant van de weg. Dit geeft nu en dan de gelegenheid om de meest vreemde transportmiddelen - in dit geval een truck vol met mooi Turmeense vrouwen - te fotograferen. We bezoeken de vele bazaar's en Kiva (unesco site van de restanten van de stad met lemen gebouwen) de hoogtepunten van onze fietskilometers zijn het schoonspoelen in het ondergrondse meer in de grot bij Kow-Ata na 6 dagen zand, het schriftje waarin ik bij het "restaurant" midden in de woestijn mag schrijven, omdat ik ook op de fiets langskom, blijkt een pagina te bevatten met een tekstje gedateerd 30-4-2007 - Koninginnedag precies een jaar eerder dan dat ik op dezelfde datum passeer EN de slang op de wildkampeerplaats!Turkmenistan

Azarbaijan                                                         09-04-'08        15-04-'08
BalticCycle staat bekend om het plaatsen van vredespalen; welke zij tijdens de "Peaceride" in ieder land dat zij bezochten plaatste. Ook in Azarbaijan wordt er een geplaatst.

De binnenwegen zijn net zo slecht als in Georgië. Maar dat houd ons niet tegen. We moesten zelfs de rivier oversteken. Vlak daarvoor hielden mensen ons nog staande om te vertellen dat we beter konden omfietsen. Maar dan ken je Mark nog niet, er is geen weg terug.

En we fietsen over fantastische passen met schitterende uitzichten. Langzaamaan wordt het steeds woestijnachtiger. En zo naderen we Baku, de hoofdstad van Azarbaijan.
Azarbaijan

Georgië                                                                    29-03-'08        08-04-'08
Bij de grens tussen Turkije en Georgië hebben we enig oponthoud; de visa's van de Polen is een dag te kort en ze hebben nu moeite om Turkije uit te komen. Uiteindelijk is de boete 50 euro per Poolse deelnemer.
Normaal gaan we als groep de grens over maar deze keer ga ik alvast met Gintas op weg naar Batumi naar Jan Willem en Robert.  We eten in het hotel waar zij sliepen die nacht en nemen later bij het treinstation van Batumi afscheid van Robert. Jan Willem en ik voegen ons bij de rest van de groep en we overnachten bij het treinstation een paar plaatsje verder op. Bij toeval komt Robert met de trein langs hetzelfde station; Jan Willem geeft zijn helm nog mee terug naar Nederland. Voor het station heb ik mijn eerste lekke band.
Tot overmaat van ramp is ook mijn shampoo leeggelopen in de toilettas, waardoor nu mijn scheerapparaat hapert. Maar als het hierbij blijft is het OK.

De wegen in Georgië zijn een stuk slechter dan in Turkije; een dag is het zelfs zo erg dat we onder de modder zitten. We zijn van de route afgeweken en de weg wordt al slechter; omkeren doen we niet, zelfs niet als de weg plaats maakt voor een schapenpaadje. We spuiten de fietsen schoon bij een benzinestation.

In de hoofdstad Tbilisi worden we verrast met een bezoek aan het badhuis en heerlijk eten geregeld door de minister van fietsbevordering in Georgië. De volgende dag brengen we een bezoek aan de loco-burgemeester, waarbij de ambassadeurs van het land van iedere nationaliteit van onze groep aanwezig zijn. Voor meer informatie klik aan de rechterkant op de links van de publicaties in Tbilisi. Ik neem in Tbilisi weer afscheid van Jan Willem; hij gaat door naar Baku (Azerbaijan) zijn visa regelen voor de rest van de reis. Ik hoop dat hij snel weer zal aansluiten bij de groep, want de dagen samen fietsen zijn heel goed bevallen.
Tbilisi

Turkije                                                                      16-03-'08        28-03-'08
We fietsen enkele dagen onder politiebegeleiding zonder daar zelf om gevraagd te hebben. Zoiets zou in Nederland onbetaalbaar zijn. Wel een veilig gevoel!

In Trabzon worden we uitgenodigd op het gemeentehuis en drinken we thee in de werkkamer van de burgemeester. Hij vertelt dat ze hier het fietsen willen promoten. We mogen uiteindelijk in het luxe buitenverblijf van de burgemeester overnachten. Tijdens de rustdag bezoeken we het Sumela klooster. Dit zeer indrukwekkende klooster is gebouwd op een klif en kijkt uit over de vallei.

Bij toeval komen we twee Nederlanders, Robert en Jan Willem tegen die ook onderweg zijn naar China.
Turkije - politie

Turkije                                                                                                    16-03-'08
Vandaag mijn verjaardag. Als Ilse om 8 uur belt is iedereen hier alweer vergeten dat ik jarig ben, de woensdag ervoor vierden we de verjaardagen al...Adam (12 maart), Monika (14 maart) en ik (16 maart). In de stad zag ik een beeldje van een dansende monnik, maar nam deze niet mee omdat hij te breekbaar was.
's Avonds was dat mijn cadeau van de groep.

Vandaag hebben veel mensen gebeld en sms-jes gestuurd. En ook berichtjes achter gelaten op de hyves en de blog. Hartelijk bedankt voor het feliciteren op mijn verjaardag.
verjaardag Mark

Turkije                                                                    07-03-'08         15-03-'08
Even was er paniek...bellen maar ook gebeld worden kon niet meer. Gelukkig heeft de provider het snel verholpen. Nu we het toch over de telefoon hebben...het opladen met de dynamo gaat super; na 20km bergafwaarts is de telefoon weer vol.

We hebben nu zo'n 1500 kilometer gefietst en hebben een rustdag in het op de Unesco lijst vermelde Safranbolu. Ook het plaatsje Amasra, waar we een paar dagen later overnachten, is schitterend. Het is zwaar rijden in de bergen van Turkije en we moeten zo rond de 100 kilometer fietsen iedere dag. Zo zwaar, dat we de dagafstanden zelfs hebben aangepast.

We overnachten op de meest bijzondere plaatsen; een trouwzaal, op het strand, in een nieuwe loods, in een theehuis.
Zwarte Zee - strand

Turkije                                                                   02-03-'08         06-03-'08
Het was voor de chauffeurs van onze bus lastig om in het stedelijke gebied van de voorstad van Istanbul een goede slaapplaats te vinden. Bij de plaatselijke school werd gevraagd naar een slaapplaats; via de zoon van een locale overheidsman kwamen we in een 5-sterren hotel terecht. De rit naar Istanbul is zeer gevaarlijk door de drukke gigantische stad.

We blijven hier voor een paar dagen, om de stad te bekijken en om de was te doen. Gisteren hebben we onze vuile was ingeleverd en die werd voor ons zowel gewassen als gedroogd. Toevallig komen we zoon van de man van de overheid (Emrah) weer tegen en hij neemt ons (Monika, Carlotta en ik) twee dagen mee uit eten.  En hij geeft ons met zijn auto de finale rondleiding door de stad. Het blijft op deze manier een sprookje. Hier zijn we onder andere geweest. We hebben thee gedronken met uitzicht op de prachtig verlichte brug richting het Aziatische deel van Istanbul.
Instanbul - brug

Turkije                                                                    26-02-'08         02-03-'08
We zijn nu op het Europese deel van Turkije aan het fietsen. Het is iedere dag zo'n 25 graden. De nachten zijn nog aardig koud.

Het is een super avontuur tot nu toe. Toen we in Turkije begonnen met fietsen werden we door de politie begeleid. Net tot na het dorp reed de auto met zwaailichten aan voorop. Daarna vervolgende we onze weg over een grote snelweg. Die weg raakten we een hele tijd niet kwijt. Later reden we door kleine dorpjes met hele lieve bewoners. Zo nu en dan krijgen we thee aangeboden. Het eten is hier geweldig. We eten van alles en uiteraard veel kebab.

Het is iedere dag weer een verrassing waar we slapen. De meeste keren hebben we tot nu toe wild gekampeerd. Gisteren hadden ze goed nieuws. We stonden op een camping welke dicht was.

Iedere ochtend is de overbekende map-meetıng. We krijgen dan de map van die dag uitgedeeld en daarop staan de plaatsjes waar we doorheen fietsen en de eindbestemming met de tijden. De tijd dat de bus met onze zware bagage de camping verlaat en dient aan te komen. De tijden verschillen per dag en de werkelijke tijden verschillen op hun beurt ook weer. Het is een georganiseerde puinhoop.

Turkije

Griekenland                                                         21-02-'08         25-02-'08
We volgen een schitterende route over het schiereiland Peloponesse naar Athene terug. Hier worden we begeleid door de fietsclub naar onze slaapplaats. De volgende dag bezoeken we de stad en dan is het tijd om afscheid te nemen.       :-(

Athene - AkropolisMark en Ilse - onderweg

Griekenland                                                                                        20-02-'08
Inmiddels is iedereen gearriveerd en starten we vanaf het oude Olympisch stadion in Olympia. Voor het gemeentehuis nog even een toespraak van de burgemeester. En dan kunnen we op weg....

Olympia - Olympisch stadionMark - aguIlse - De RijdOlympia - hele groep

Griekenland                                                          17-02-'08         19-02-'08
Mark voelde zich wel een beetje bezwaard dat het feest ter ere van 125 jaar Sparta een beetje zijn afscheidsfeestje werd. Vele wenste hem succes met zijn avontuur.
En een avontuur werd het gelijk de eerste dag al. Door de hevige sneeuw in Athene moesten we uitwijken naar Thessaloniki en de volgende dag weer verder met de bus naar Athene. Na nog een dag met de bus arriveerde we als eerste op de camping in Olympia.

Athene - sneeuw

Verslag en foto

Hier treft u het reisverslag en de foto's aan van de tocht naar China 2008.